Astăzi, 21 august, în Tabăra Sulina, s-a desfăşurat o dezbatere la care a participat Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu. Domnul ministru ne-a asigurat că tinerii români din afara graniţelor ţării vor primi sprijinul ministrului în soluţionarea tuturor problemelor legate de educaţie, întrucât aceasta este valoarea de bază a naţiunii române: „Umblând prin lume, am încercat să înţeleg valorile fiecărei naţiuni.”
Elevii şi studenţii din tabără au avut ocazia să-i adreseze domnului Funeriu o serie de întrebări, la care acesta a răspuns cu cea mai mare deschidere. În prezent, mulţi studenţi vor să meargă pe calea cercetării. În acest sens, Ministerul Educaţiei Cercetării Tineretului şi Sportului îi sprijină prin acordarea locurilor la doctorat pe bază de competiţie. În comparaţie cu anul 2010, bugetul destinat cercetării a crescut cu 45%. Banii se acordă strict pe criterii calitative, repartizarea acestora fiind una obiectivă. Universităţile încurajează studenţii care merg spre cercetare prin acordarea unui coordonator de elită.
În ceea ce priveşte ierarhizarea universităţilor, domnul ministru a declarat că legea nu prevede o ierarhizare a acestora: „Nu se poate compara o universitate de arte cu o universitate politehnică.” Acestea însă pot fi clasificate în felul următor:
a) Universităţi centrate pe educaţie, în cadrul acestora, statul finanţează programe de licenţă;
b) Universităţi centrate ăe educaţie şi cercetare, în cadrul acestora statul finanţează programe de licenţă şi masterat;
c) Universităţi centrate pe cercetare avansată, în cadrul acestora, statul finanţează programe de licenţă, master şi doctorat.
Nu există încă o clasificare aprobată a universităţilor. Datele furnizate de către universităţi se află în curs de prelucrare, iar universităţile care au trimis date false vor fi sancţionate.
Mulţi tineri din Republica Moldova cunosc foarte bine istoria României, însă, din păcate, foarte puţini tineri din România cunosc istoria Basarabiei. Domnul Funeriu a declarat: „Voi urmări personal ca acest lucru să fie întipărit în programul de istorie.”, deci va susţine iniţiativa Ministerului de a include istoria Basarabiei în istoria românilor.
Unii studenţi basarabeni, absolvenţi ai ciclului de licenţă în universităţile din România, care au obţinut deja cetăţenie română, doresc să aplice la programele de master ca cetăţeni români. Însă universităţile solicită, pe lângă celelalte acte necesare, şi Diploma de Bac din R. Moldova echivalată. Acest proces fiind unul destul de anevoios, domnul ministru a promis o simplificare a procedurilor de recunoaştere a Diplomelor de Bac din R. Moldova.
În unele universităţi din România, tinerii din R. Moldova sunt obligaţi să studieze limba română ca limbă străină, împreună cu sirienii de exemplu. Domnul ministru şi-a exprimat profunda dezamăgire în legătură cu acest aspect: „Mi se pare absurd. Este un abuz.” Singura explicaţie găsită de dumnealui a fost că unii profesori recurg la această metodă pentru a-şi mări numărul de ore predate. „Din acest motiv este nevoie de o reformă profundă în învăţământul superior şi de asta o să şi o fac.”
Domnul ministru şi-a încheiat vizita în tabără prin oferirea câtorva sfaturi tinerilor şi desigur respectând tradiţia taberei, şi anume a făcut numeroase poze cu tinerii.
Autor: Bîstriţchi Irina – Manager Relaţii Publice